Recensie: We Are Augustines – Rise Ye Sunken Ships

« Video: Oh, Brave Wide Eyes – Purpose and Place | Audio: Ekaya’s Maandlijst Februari 2012 »

Wat direct opvalt aan ‘Rise Ye Sunken Ships’? Dat het zo makkelijk in het gehoor ligt. Melodische mid-tempo rock waar je heel misschien wel wat Springsteen in hoort weergalmen. Een volwassen geluid al met al. Best bijzonder als je bedenkt dat dit album het debuut is van het New Yorkse trio We Are Augustines.

Tja, de term ‘debuutalbum’ is misschien misleidend als het gaat om de muzikale ervaring van dit trio. De kern van de band wordt namelijk gevormd door twee leden van het inmiddels opgeheven Pela. Gitarist Billy McCarthy en bassist Eric Sanderson besloten een aantal Pela songs die waren bedoeld voor het tweede album van die band te gebruiken voor hun nieuwe geesteskind.

Te simpel(?)

Toch, volwassen of niet, ‘Rise Ye Sunken Ships’ doet af en toe wat te simpel aan. Zeker als het aankomt op de drums van Rob Allen is het wat al te rechttoe-rechtaan te noemen. Zeker de eerste helft van dit album slaagt We Are Augustines erin om de oren gespitst te krijgen wegens weergaloos spel. Het lijkt niet de ambitie van dit collectief te zijn om muzikaal te imponeren.

En als ik dan toch Springsteen even zijdelings noem… Inhoudelijk kunnen deze jongens niet in de schaduw van de grootmeester staan. Ze weten een geluid te creëren dat diepgang suggereert, ook waar die er niet is. Dat zal deels te maken hebben met de ietwat snikkerige zang van McCarthy.

En toch…

En toch laat deze band zich niet wegzetten als eenvoudig of zelfs oppervlakkig. De sound van deze heren is daar veel te aanlokkelijk voor, daarbij, ze rocken wel degelijk. Nooit zal ‘Rise Ye Sunken Ships’ irriteren, en ook na tien maal luisteren blijkt het album nog aangenaam tijdverdrijf. Wie besluit echt te gaan graven ontdekt juweeltjes als het ingetogen ‘Juarez’ en de mooi uitgebouwde ‘Patton State Hospital’ en ‘Strange Days’.

Zeker het laatste bedrijf van dit album laat een We Are Augustines horen dat muzikaal wel degelijk wenst te vlammen. Hier worden de composities en de aankleding van de songs rijker, worden we getrakteerd op toetsen en zelfs blazers.

Vier sterren

Zo kan het zijn dat ‘Rise Ye Sunken Ships’ eerst aandoet als een weliswaar prima, maar weinig spannend indie rock album. En dat terwijl het je achterlaat met het gevoel naar een ware revelatie te hebben geluisterd. Alsof je fastfood eet die ook nog eens voedingswaarde blijkt te hebben en gek genoeg prima in een viersterren restaurant thuishoort. Ook al ben je nog zo kritisch…