Recensie: Wooden Saints – I Know Why Your House Is On Fire

« Nieuwjaarspraatje | Recensie: Blaudzun – Heavy Flowers »

Wat zou het simpel zijn als albums simpelweg abominabel zouden zijn, of anders steengoed. Zonder enige vorm van nuance. En dat je, als je dan zo’n klote album in je auto afluisterde, als troost 130 mocht rijden…

Maar inderdaad, dat slaat nergens op! De Amsterdamse indie band Wooden Saints laat goed zien dat het bij muziek maar al te vaak aankomt op nuances.

Lofuitingen en een kritische noot

‘I Know Why Your House Is On Fire’, het debuut van Wooden Saints, zet in geen geval aan tot planken op het prachtige asfalt dat ons fiere koninkrijk rijk is. Het is namelijk een plaat die niet in een enkele catchphrase te omschrijven is. Aan de ene kant nodigt het uit tot een overschot aan lofuitingen, aan de andere kant borrelen er toch ook meer kritische uitingen op.

Het is makkelijk lyrisch te zijn over de eerste vier nummers op dit album. Wooden Saints laat hier een sterk staaltje songwriting zien. Muzikaal echoot Focus door maar dwalen de gedachten onwillekeurig ook af naar The Shins. Het hoogtepunt wordt bereikt met het nummer met de welluidende titel ‘Alice Has A Way Of Trippin’ Over Branches’. Wie dit nummer hoort zal zijn auto aan de kant van de weg parkeren om even te genieten, weg te dromen. Ultiem!

Andere boeg

Wooden Saints laat met dit album een sterk staaltje songwriting zien!

Gaat het na de eerste vier songs dan grondig mis? Nee, zo eenvoudig ligt het niet. Wooden Saints gooit het alleen over een andere boeg. In plaats van een happy sad indie rock album zet Wooden Saints in op soul. Tessa Douwstra neemt met het nummer ‘Wolfpack’ de leadzang over van Arjen de Bock. Qua sound en gevoel hebben we ineens te maken met een compleet anders album! Afwisselend en dynamisch, dat zeker, maar ook met een zekere verstoorde balans.

Of de omslag heel erg is? In ieder geval wel erg wennen! Een beetje alsof de snelheidslimiet op je dagelijkse route naar werk ineens wordt verhoogd, om even later toch weer 120 te moeten rijden. Verwarrend. Wooden Saints doet daarmee toch een beetje afbreuk aan het geheel. Jammer, want oef, hier is wel een band bezig die het in zich heeft toonaangevend te worden in het Nederlandse indie en pop landschap. Petje af voor alle skills die deze band in huis heeft en de eigenheid die ze daarmee tentoon spreidt.

Gas terug

Dit is niet je zoveelste inwisselbare Serious Talent groepje, Wooden Saints heeft alles in huis wat nodig is om mensen te (ont)roeren en aangenaam te verrassen. Een band die onderhoudende en goede muziek voortbrengt. Ondanks dat ‘I Know Why Your House Is On Fire’ een beetje op twee gedachten hinkelt, weet Wooden Saints toch positief te verrassen! Een album waarvoor je af en toe gas terug neemt, om goed te ervaren met wat voor schoons je te maken hebt.

Vier sterren derhalve, omdat de schoonheid op dit album de overhand heeft.