Live recensie: [PIAS] NITES 2011 @ Klokgebouw Eindhoven

« Audio: The Very Most – Wombling Merry Christmas | Foto’s: Friese PopAwards 2011 »

Op vrijdag 9 december vindt in het Klokgebouw in Eindhoven de eerste Nederlandse [PIAS] NITES plaats in het Klokgebouw te Eindhoven. Een waar muzikaal avontuur, gegrepen uit de portfolio van de internationale platendistributeur PIAS. Absolute hoogtepunten: dEUS en Chrystal Fighters.

Pete Philly

De aftrap is van eigen bodem, Pete Philly heeft de eer om het mini-festival te openen in deze historische locatie. Terwijl het merendeel van het publiek nog aan het binnenstromen is, begint de set met iets rustige soul en vloeit geleidelijk over naar heerlijke funk en hip-hop. Ook de overbekende cover ‘Do For Love’ komt voorbij. Een uptempo song zoals ‘Q&A’ wordt goed ontvangen door het publiek, dat zingt gezellig mee. Als afsluiter krijgen we een hypnotiserend jazzy nummer ‘One’ te horen van Philly’s gelijknamige solodebuut album.

Het zijn uiteindelijk toch de uptempo hip-hop nummers die de meeste indruk maken de zaal. Vermoedelijk komen de ingetogen (minder spannende) nummers beter tot hun recht in een kleinere setting.

Balthazar

Balthazar is de eerste Belgische band van vanavond. Met het extra lange openingsnummer ‘Blues For Rosanne’ weten ze ons meteen te overtuigen dat we bij een overheerlijke indie-rockband zijn aangekomen. De twee zangers wisselen elkaar regelmatig af en worden begeleidt door een pianist, een drummer en een violist.

Bij het nummer ‘Fifteen Flours’ worden we overspoelt met heerlijke rifjes en loopjes. Dat weet het publiek wel te waarderen! Het optreden wordt afgesloten met het aanstekelijke ‘Blood Like Wine’ en we zingen uit volle borst ‘Raise Your Glass’ mee. Balthazar heeft hier laten horen dat hun uitstekende debuutplaat Applause ook live prima overeind blijft staan.

dEUS

Na het openingspraatje van Eric Corton is het eindelijk tijd voor Belgische helden dEUS. De Antwerpse band bestaat inmiddels 22 jaar met Tom Barman en Klaas Janzoons als de enige overgebleven leden van het eerste uur. De helft van de setlist van vanavond wordt natuurlijk ingenomen door het nieuwste album ‘Keep You Close’ maar ook de hit ‘The Architect’ komt voorbij. Hoewel niet alle hits gespeeld worden geven de Vlamingen een sterk en sfeervol optreden neer en kijken we terug op een geslaagde show.

Crystal Fighters

Na hip-hop, indie-rock, alternatieve muziek is het nu tijd voor electro van de Spaans/Engelse band Crystal Fighters. De band is altijd op zoek naar zoveel mogelijk verschillende invloeden en dat maakt het wel een erg aparte belevenis. Na een iets te lang intro is het feest eindelijk begonnen en krijgen we heerlijke lading van indie, hiphop, dubstep, dance en electro voorgeschoteld.

De langharige zanger Sebastian Pringle zingt vol passie en danst aanstekelijk over het podium. De zware bassen bij ‘Xtatic Truth’ en ‘I Love London’ dreunen door onze lichamen en verplichten ons tot dansen. Natuurlijk krijgen we dé zomerhit van 2001 ‘Plage’ ook nog even te horen. Deze euforische dansmuziek past perfect op deze locatie en werkt uitstekend bij grote massa.

Meer!

We mogen concluderen dat de eerste [Pias] Nites een geslaagd muziekavontuur van genres en stijlen is geworden en hopen dat het jaarlijks terugkerend festival wordt.

[PIAS] NITES in Foto’s!