Recensie: Marten de Paepe – Boskoop

« Audio: Benjamin Francis Leftwich – Shine | Recensie: Girls – Father, Son, Holy Ghost »

Op de een of andere manier weet je het al voordat je het CD’tje uit de hoes hebt gehaald; ‘Boskoop’ is een plaat om de tijd voor te nemen. Rust in de tent, luie stoel en genieten maar. Marten de Paepe’s nieuwe album laat je ontsnappen aan je gebruikelijke tempo. Op en top laid back.

Bescheidenheid

Ingetogen is de muziek van de Paepe. Bescheiden, maar zeker niet zonder glans. Soms komen nummer schijnbaar tot stilstand, terwijl er in werkelijkheid magie ontstaat. Titelsong ‘Boskoop’ bijvoorbeeld. Het nummer golft als het ware, met op de pieken een zeer gevuld geluid, van subtiele percussie, gitaar en tweestemmige vokalen.

Tussen die pieken horen we niet meer dan een enkele beroering van een gitaarsnaar en de Paepe’s kalme, berustende stemgeluid. Het is precies dan dat de Paepe weet te raken. Juist dan schittert hij in zijn ogenschijnlijke eenvoud. Die enkele beroering van zijn gitaar blijkt namelijk een magnifieke, technisch verzorgde tokkel met een mooie zweem Americana. De Paepe imponeert door het te zoeken in bescheidenheid.

Positief

Of Boskoop een zwaar album is? Tja, lichte kost kun je het niet noemen. Gelukkig valt er ook frivoliteit te ontdekken. Een nummer als ‘In Your Dreams’ zal bij menigeen een glimlach op het gezicht kunnen toveren, door een ietwat trieste melodie te doorbreken met een welgemeend ‘pa-pa-pa-etcetera’. De boodschap van het nummer –“People having to much fun, they don’t know what’s going on”– mag dan somber zijn, wanneer het zo uitmuntend is verpakt kun je er niet droevig om worden. Sterker nog, vanuit je luie stoel zul je waarschijnlijk instemmend meeknikken.

Het grappige is, op het eerste gezicht mag dit album dan een tikkeltje triest klinken, de nasmaak is juist zeer positief. ‘Boskoop’ kabbelt heerlijk door. Op ‘Island In The Sea’ laat de Paepe zijn meest duistere muzikale kant zien, in ‘Used Cars’ van zijn meest romantische, Amerikaanse kant. Ten allen tijde klinkt hij oprecht. Op het eerste gehoor zo simpel, in werkelijkheid o zo verzorgd.

Ambacht

Marten de Paepe is een harde werker, zo vermeldt zijn website. Het blijkt uit ‘Boskoop’, eenieder kan dat horen. Hier maakt een authentieke singer/songwriter het verschil door inzet en professionaliteit. De Paepe toont zich een ambachtsman.