Live Recensie: Pioneers Of Love @ Freeze Festival 2011

« Live Recensie: Wallace Vanborn @ Freeze Festival 2011 | Video: Enter Shikari – Snakepit »

Pioneers Of Love is een band met twee gezichten. Enerzijds is het een jong collectief dat met zeer veel plezier musiceert en over ontzettend veel talent beschikt. Anderzijds lijkt de band zichzelf ondergeschikt te maken aan een bepaald concept. 21st Century Wave noemen ze het.

Geen Overtuiging

Waarom kon deze band op Freeze niet gewoon lekker onbevangen muziek maken? Waarom bediende zanger Jeroen Grendelman zich van zo’n snerpende samengeknepen zang? Voluit kwam hij immers zoveel overtuigender uit de verf!

Pioneers Of Love oogde zoveel sterker wanneer het die 21 Century Wave ontvluchtte, zich overgaf aan goed uitgebouwde overgangen en openingen naar uitbundig freaken. Dan verschenen er plotseling glimlachjes op de anders strakke gezichten van de bandleden.

Het was net alsof Pioneers Of Love iets teveel naar Placebo heeft geluisterd. In Leeuwarden had het publiek daar geen enkele moeite mee. Zeker niet toen het nummer ‘Allergic’ werd gecoverd. Toch zal het de aanwezige azijnpissers niet ontgaan zijn: de overtuiging ontbrak. Begon de band zijn optreden nog zo energiek en zichtbaar blij, na twee songs leek de puf eruit. Blije muzikanten werden vermoeide Placebo vertolkers.

Talent

Een mislukking mag het optreden in stadsschouwburg de Harmonie niet worden genoemd. Het publiek leek het allemaal prima te kunnen waarderen. Van enige wanklank was geen sprake. En ja, met zo’n bak talent als Pioneers Of Love kun je dan ook met veel wegkomen. Het is alleen de vraag of de band daar zelf wel zo blij mee is. Zou dit viertal op deze wijze zijn ambities kunnen verwezenlijken?

Puur op basis van kwaliteit verdiende Pioneers Of Love zeker een voldoende. Toch voelde het alsof er iets niet helemaal in de haak was. Het is te hopen dat we hier te maken hebben met een totaal verkeerd oordeel van ondergetekende. Anders kan diezelfde ondergetekende niet anders, dan de band veel succes wensen met de zoektocht naar zichzelf. Dat de band tot grote dingen in staat is, is namelijk geen punt voor discussie.

Bekijk meer verslagen van Freeze >>