Review: Theo Sieben – Until Grass

« Video: Belle And Sebastian – Come On Sister | Video: Balkans – Flowers Everywhere »

Uit de titel ‘Until Grass’ klinkt hoop. Niet zo gek, vrij vertaald betekent het “Op betere tijden”. Wie Theo Sieben’s album ‘Untill Grass’ koopt gaat die betere tijden dan ook daadwerkelijk tegemoet. We hebben hier te maken met het beste wat Nederland op muzikaal gebied te maken heeft! Niet zo gek ook, Amsterdammer van Brabantse komaf Sieben studeerde klassieke gitaar, woonde enige tijd in muzikaal inspirerend België en maakt tegenwoordig deel uit van Paulusma en Klerkx & The Secret. Een goede basis voor een verdienstelijke solo carrière.

Subliem

Opvallend aan Sieben’s muziek is zijn karakteristieke stemgeluid. In zeker zin doet zijn zang een beetje denken aan die van Tom Barman; Doorrookt en gevoelig. Uitermate geschikt voor poëtische songteksten. Komt dat even goed uit, de teksten van Theo Sieben zijn zeer verhalen en alles behalve doorsnee. Een enorm pluspunt. We hebben hier te maken met muziek die je kunt omschrijven als folk, Americana stijl. Liedjes met een verhalende inslag. Teksten waar enige creativiteit en literaire inslag uit spreekt zijn dan ook een pre.

Bij Theo Sieben zijn goede teksten echter niks meer dan een bonus. Waar de man vooral in uitblinkt is zijn muzikale vermogen om een verhaal te vertellen. Bij het geluid van banjo, harmonium, viool en gitaar hoef je je ogen maar te sluiten en je bevind je ‘on the road’ ergens in de zuidelijke binnenlanden van de al te uitgestrekte USA. Af en toe neigt Sieben naar de kant van de gospel en is hij ronduit uitbundig. Toch lijkt het erop dat hij zijn liedjes het liefst klein houdt, om ze dan langzaam, even subtiel als subliem (perfect voorbeeld: ‘Great!’), uit te bouwen. Hij blijft daarbij altijd trouw aan zijn stijl, die benut hij in de volle breedte.

Muzikale top

Een groot gedeelte van het inspelen van de instrumenten op ‘Until Grass’ heeft Sieben voor eigen rekening genomen. Daarnaast wordt hij bijgestaan door gastmuzikanten en dat zijn niet de minsten. We noemen een Vincent Van Warmerdam (banjo) of een Jelle Paulusma (tweede zang). Om kort te gaan: ‘Until Grass’ is een collectie van kwaliteit, die men in de polder slecht zelden kan ontwaren.

‘Until Grass’ is een album dat een en al Americana uitademt en muzikaal en textueel zeer goed onderlegd is. De afgebakende stijl van het album zorgt voor weinig verrassing maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door muzikaal vakmanschap en het vermogen om een verhaal met inhoud, boeiend te kunnen vertellen. Theo Sieben mag worden gerekend tot de muzikale top van Nederland!

Theo Sieben – Until Grass by dgrmusic