Review: Filterwolf – Night Patterns

« Video: ANR – Stay Kids | Listen: Arctic Monkeys – Suck It And See »

Wie Filterwolf house noemt, staat in zijn recht en doet deze Duitse DJ van Bosnische origine tegelijkertijd enorm tekort. Filterwolf maakt namelijk meer dan muziek die enkel bedoeld is voor vluchtig vermaak. Ha, de muziek van Filterwolf is dansbaar, toegankelijk en feestelijk, zoveel is waar. Tegelijkertijd bevat zijn nieuwste album ‘Night Patterns’ elementen die enige artistieke insteek verraden!

Kosmopolitisch

De basis van ‘Night Patterns’ wordt gevormd door mid-tempo beats en goed vertegenwoordigde synths. Het album mag zonnig en vrolijk worden genoemd. Tot zover niet direct heel erg spannend. Een gegeven echter is des te belangrijker: Alle 12 songs op dit album verschillen qua insteek en sound en vibe. Filterwolf is daarbij niet bang om te putten uit meerdere muzikale bronnen en laat zich niet stoppen door wat voor grenzen dan ook. Cultuur, topografie, genre; Filterwolf toont zich op ‘Night Patterns’ een ware kosmopoliet!

Met ‘Color Of Spring’, het eerste nummer op dit album, geeft Filterwolf direct aan dat hij een geheel eigen visie heeft op house. Het nummer wordt gekleurd door een flamenco gitaart, en iets wat nog het meest aandoet als een klarinet die daar lekker doorheen dwarrelt. Het doet allemaal lekker sub-tropisch aan.

Dacht je dat het daarbij bleef dan wordt je door de volgende track ‘Deep Data’ toch ineens op het verkeerde been gezet. Hier lijkt het of je midden in de Balkan terecht komt. Europa, Rusland en het Midden-Oosten ontmoeten elkaar middels ietwat Oosters aandoende zang, frappante synth effecten en elementen die uit de Russische folk muziek vandaan lijken te komen. Zap nog een nummer verder en je bevindt je met ‘Klezmer’s Revenge’ in een welhaast hilarisch aandoende door Klezmer gekleurde track waar de klarinet soms lijkt te schuddebuiken van de lach.

Veelzijdig

Het voert te ver om elk nummer apart te gaan behandelen, en toch nodigt ‘Night Patterns’ daar toe uit. Was een houseplaat eerder zo veelzijdig? Des te knapper als je je bedenkt dat Filterwolf er toch in slaagt uit al die verschillende stijlen een eenheid te smeden. Afzonderlijke tracks mogen zich onderling dan onderscheiden, ze vormen wel degelijk een geheel.

Reden? Simpel. Filterwolf kloot niet met het fundament. Zijn beats zijn een welkom houvast. Simpel maar doeltreffend. Het is dan ook niet zozeer dat dit album het moet hebben van diepgang, het is de diversiteit die het album intrigerend maakt. De man had gerust een Hollands draaiorgel in de mix kunnen gooien, het zou waarschijnlijk niet hebben misstaan en zelfs logisch hebben gevoeld.

Naast de inmenging van verschillende soorten volksmuziek lijkt Filterwolf zich ook te laten inspireren door de meest uiteenlopende DJ’s en producers. De associaties variëren van simplistische Slavische house tot Franse electro met meer diepgang a la Yuksek. Dat alles gecombineerd met nineties aandoende backing vocals van anonieme zangeressen die er wonder boven wonder altijd in slagen even zuiver als zielloos te zingen. -Het blijft wel House natuurlijk…

Creatief

Filterwolf heeft met dit album een prestatie vanjewelste geleverd, niet alleen heeft hij een plaat geproduceerd waar menigeen vrolijk en onnadenkend een feestje mee kan vieren, hij heeft daarnaast de meer kritische luisteraar ook iets te bieden. Goed, na drie keer luisteren zal die kritische luisteraar wel weer klaar zijn, en zal het de gemiddelde house liefhebber wellicht niet snel genoeg gaan. Maakt allemaal niet uit. ‘Night Patterns’ laat zien dat het binnen de kaders van de house heel goed mogelijk is creatief en vooruitstrevend te zijn zonder je daarbij van de doelgroep te vervreemden.