Review: Explosions In The Sky – Take Care Take Care Take Care

« Listen: The Flaming Lips – Gummy Skull | Listen: Yeasayer – End Blood »

Het zesde album van Explosions In The Sky, ‘Take Care, Take Care, Take Care’ betekent een einde aan een periode van stilte rond de band die vier jaar heeft geduurd . Het was in 2007 dat voorganger ‘All of a Sudden I Miss Everyone’ uitkwam (Tot die tijd zat er vaak 2 jaar tussen de releases). Als we de band zelf mogen geloven dan voelde het maken van dit album in ieder geval anders dan alles wat de band hiervoor heeft gedaan.

Geniaal

Dat de productie van ‘Take Care Take Care Take Care’ voor de band anders aanvoelde dan anders, betekent gelukkig niet dat de band zijn verzorgde spel heeft ingewisseld voor iets anders. De puur instrumentale muziek blinkt uit in technische verzorging. Licht alle elementen er apart uit en ze zijn goed uitgewerkt maar ook eenvoudig te noemen. Voeg alles wederom samen en wees verbaasd over de complexe samenhang! We hebben hier te maken met een veelvoud aan lagen die elk hun eigen schoonheid hebben. Die lagen samengevoegd is als een wonderlijk labyrint waarin men in meerdere gangen tegelijkertijd kan verdwalen. Inderdaad, muziek die je geniaal mag noemen.

Soms kan het moeilijk zijn een instrumentaal album te vatten, men heeft immers geen tekst om zich aan vast te houden. Daarbij, op de populaire radiostations wordt het instrumentale nauwelijks op waarde geschat. Gitaarsolo’s worden weggeknipt, door intro’s wordt heen geluld. Toch slaagt Explosions In The Sky er in met ‘Take Care Take Care Take Care’ een relatief toegankelijk album af te leveren. Ofschoon er geen woorden aan te pas komen lijkt er toch een verhaal te worden verteld. De exacte invulling die is aan de luisteraar, het kader wat Explosions In The Sky weet neer te zetten is die van een roman met diepgang.

Expeditie

Wat ‘Take Care Take Care Take Care’ voor de oppervlakkige luisteraar attractief zal maken is de diversiteit die er van uitgaat. Het is als een expeditie door een wonderlijk en divers land. Het album begint, na een moeilijk te plaatsen intro, heel positief en hoopvol gestemd met ‘Last Known Surroundings’. De melodielijn in dit nummer mag worden omschreven als licht. Het nummer vordert gestaag maar snel genoeg om een sprankelende indruk te maken.

Het nummer ‘Human Qualities’ is heel anders van opzet. Het doet ietwat slaperig aan, hoewel er wel degelijk een onderhuidse spanning aanwezig is. Na bijna 7 minuten komt dit nummer dan ook tot een heerlijke eruptie die aandoet als de zon die plotseling door een dicht wolkendek breekt. ‘Trembling Hands’ is meer down to earth, welhaast haastig en urbaan te noemen.

Vanaf het nummer ‘Be Comfertable, Creature’ neemt Explosions In The Sky ons mee stroom afwaarts op een rivier die tot aan het einde van het album duurt. Een rivier die niet zonder gevaar is, zo blijkt ‘Postcard From 1952’ te beschikken over een gevaarlijke stroomversnelling. De uitmonding in de vorm van ‘Let Me Back In’ is al even gestaag en licht als het begin en eindigt zeer subtiel in een zee van kalmte.

Rijkdom

‘Take Care Take Care Take Care’ mag gekenmerkt worden als redelijk toegankelijk, maar dan wel in zijn genre. Het verdient wel enige toewijding van zijn luisteraar wil het goed tot zijn recht komen. De rijkdom die dit nummer herbergt vind je namelijk niet terug aan de oppervlakte, maar vlak daaronder. Vanaf die diepte kan men zo ver doorgraven als men zelf wil. Lagen te over, en elke laag herbergt zo zijn eigen schatten.