Live review: Cold War Kids /Wye Oak @ Melkweg 16-02-2011

« Shorties: Soundgarden, Radiohead, Foo Fighters | Video: Radiohead – Lotus Flower »

Hype

Toen ik goedgemutst naar de Melkweg liep voor een concert van Cold War Kids kwam ik plots in een flinke drukte terecht. Er stond een enorme rij, die zich uitstrekte tot op het Leidseplein. Even dacht ik dat CWK ineens door het grote publiek was omarmd en dat dit de tekenen waren van een gigantische hype!

Lopend langs de immense rij, de vrachtwagens en tourbus(en!) kwam ik er bij de ingang eindelijk achter dat de mensenmassa niet voor CWK was gekomen, maar voor de band All Time Low. Nu zag ik ook pas dat het publiek voornamelijk uit pubers bestond. Het was wel degelijk een hype. Nu wens ik ATL veel succes, maar ik was blij dat ik naar de Kids mocht.

Wye Oak

De Oude zaal van de Melkweg is een gemoedelijke plaats met een goede sfeer (of ambiance als je wilt). Het is er goed toeven. Toch ben ik altijd blij als de bands beginnen. Het voorprogramma bestond uit Wye Oak uit Baltimore. Ze zullen volgende maand hun derde album ‘Civilian’ uitbrengen. Wye Oak bestaat uit zangeres Jenn Wasner en drummer/toetsenist Andy stack. Ze maken een intense soort folkmuziek qua teksten, maar dan met een muur van gitaar-effecten en daardoorheen geweven de electronische harmonieën.

Het was bijzonder om te ervaren dat slechts twee muzikanten een zo’n vol geluid kunnen produceren. In tegenstelling tot de kale muzikale omlijsting van een ander duo; The white Stripes, creëert Wye Oak een prachtig vol audiolandschap. De stem van Jenn klonk helder en de (korte) set was behoorlijk geslaagd. Dit is zeker een band om nog eens onder de loep te nemen.

Dames

Ondertussen was de zaal volgestroomd, want het concert was volledig uitverkocht. Kijkend naar het publiek was er een opvallend verschil met een eerder concert van CWK dat ik bezocht, zo’n anderhalf jaar geleden. Namelijk de aanwezigheid van veel dames. Dames, die naar later bleek, de teksten feilloos mee wisten te zingen! Dit kan de invloed zijn van het nieuwe album ‘Mine is Yours’ dat door een strakker, zo je wil, keurslijf is gehaald en qua thematiek een breder publiek aanspreekt dan voorgaande albums. Ik wil de vrouwelijk fans van het eerste uur die erbij waren hiermee niet beledigen natuurlijk want ook oudere nummers als ‘Hospital Beds’ and ‘We Used To Vacation’ deden het goed in de kleine zaal van de Melkweg.

Finally begin

Het enthousiasme waarmee de mannen verwelkomd werden, zal ze goed gedaan hebben. Zanger Nathan Willet leek in ieder geval in zijn nopjes. Zijn kenmerkende stem moest wel een beetje warmdraaien, had ik het idee, maar na enkele nummers was het duidelijk dat dit een erg fijn optreden zou worden. Hierbij stonden de nieuwe nummers natuurlijk het meest in de aandacht. Toen ‘Finally begin’ werd ingezet, ging er een instemmend gejuich door de zaal, en dat zou zich nog meerdere malen herhalen. Willet gaf aan dat ze sommige nummers voor het eerst speelden. Ik mag aannemen dat hij daarmee bedoelde dat ze de nieuwe nummers al een paar weken spelen, aangezien ze alweer een aantal optredens gedaan hebben. Maar goed, we waren erbij!

Zombiebassist

De band speelde strak. Bassist Matt Maust deed zijn bekende ‘ikbeneenlammezombie-act’ en het werkte weer naar tevredenheid. Het is altijd een bevreemdende ervaring om hem door zijn bandgenoten van de ene kant naar de andere kant van het podium geduwd te zien worden terwijl hij superstrak blijft doorspelen. Na het optreden gaat zijn bril weer op en kan er ook weer een lachje vanaf. Het optreden veranderde iets van karakter toen Willet zijn gitaar afdeed, plaats nam achter zijn piano en enkele CWK-klassiekers inzette. ‘We used to vacation’ is geen nummer dat snel gaat vervelen. De interessante tekst en catchy refrein, gecombineerd met bizarre maar goed uitgedachte gitaar – en drumpartijen maken dit nummer tot een waar kunstwerk. Samen met een erg goede uitvoering van ‘Bulldozer’ behoorde deze nummers voor mij tot de hoogtepunten van de avond.

Uitgebreide registratie

Cold War Kids worden waarschijnlijk geen grote stadion-act, en dat moeten we ook niet willen. Ze verdienen het natuurlijk wel, maar ik zie ze liever in een ‘intieme’ setting dan op een groot festival-terrein. Dat is echter ook een persoonlijke voorkeur voor de meeste optreden die ik bijwoon. Ik verwacht echter dat de heren zich deze zomer wel op een aantal festivals gaan vertonen, en dat is voor een line-up alleen maar goed uiteraard. Een opvallend kenmerk aan deze show is dat het uitgebreid geregistreerd werd door 3voor12, met wel vier(!) camera’s. Dus als CWK akkoord is gegaan met uitzending dan kunnen we binnenkort dit concert integraal bekijken.

Bekijk meer foto’s op onze facebook pagina