Review: Too Tangled – The Magic Got Killed

« Listen: Delicate Steve – Butterfly | Video: Tame Impala – Expectations »

Op de een of andere manier is het altijd handenwrijven geblazen als er een Belgisch rock album klaar ligt voor een recensie. Je weet dat de kans groot is dat het kwalitatief hoogstaand materiaal betreft. Dat het vernieuwend is bovendien. Het zijn verwachtingen die zijn gewekt door bands als dEUS en Triggerfinger. Too Tangled maakt ze helemaal waar!

Stekelig

‘The Magic Got Killed’ is het debuutalbum van Too Tangled. De band bestaat uit slechts twee mensen: Roeland Vandemoortele en Eva Buytaert. Of deze twee Gentenaren meer zijn dan enkel bandleden? De naam Too Tangled doet vermoeden dat er wellicht wat meer gaande is.

Verwikkeld in een heftige romance of niet, er is iets tussen deze twee dat een hoop spanning oplevert. ‘The Magic Got Killed’ bevat nummers waar flink gebeukt wordt, er is ook plek voor ingetogen werk. Algehele deler is de ietwat stekelige atmosfeer waarin alles omhult lijkt te zijn. Het geeft een ietwat unheimlich gevoel. Luisteren is inspanning, geen ontspanning. Zeer intrigerend.

Donker

Too Tangled brengt het soort rock waar rauwe Americana in terug te horen, de geest van Cash waart er als het ware in rond. De songs op ‘The Magic Got killed’ zijn soms even onheilspellend als zwartgallig. Het mag een geluk heten dat Too Tangled er nu en dan voor kiest om even flink te ontladen. Lange ruige ongecompliceerde uithalen zijn soms nodig om je als luisteraar de nodige zuurstof mee te geven. Wat dat aangaat kon dit album misschien net iets meer uptempo songs gebruiken.

‘The Magic Got Killed’ doet in zijn geheel aan als een duistere steeg waar schimmige figuren zich even graag ophouden als ratten. Het zit vol met dreiging en toch gaat er een zekere aantrekkingskracht van uit. Er zit schoonheid in de ietwat vuig uitgevoerde loopjes op de gitaar, of wat te denken van de ongecompliceerde maar o zo effectieve ritmes? De kroon op dit alles is de samenzang van Roeland en Eva, hier wordt vocaal de liefde bedreven!

Gevaarlijk

Too Tangled slaagt er uitermate goed in een geheel eigen wereld te scheppen. Het gaat niet altijd even zachtzinnig toe, en de schoonheid zit hem niet in overweldigende harmonieën. ‘The Magic Got Killed’ kraakt, het is een verwaarloosde stalen constructie die piept aan alle kanten, roestig is. Het levert uitermate gevaarlijke maar aanlokkelijke muziek op.