Review: Annasaid – Jua

« Video: OK Go – White Knuckles | Review: P-A-U-L – Gunshot Lullaby »

Kun je voelen met je hersenen? Zitten daar zenuwen die reageren op aanraking? Dat lijkt dat het geval te zijn als je naar Annasaid luistert. Deze Deense band produceert een sound die aanvoelt alsof je grijze massa wordt gekieteld.

Het album ‘Jua’ is zo clean als een album kan zijn. Geen valse noot te bekennen, geen instrument teveel, harmonieus en zeer slick geproduceerd. Voor zover je hersenen worden beroerd, gebeurt dat met steriel materiaal. Geweldig op CD, maar het is de vraag of de band dit live ook kan waarmaken. Lukt dat, dan hebben we hier te maken met iets wat nog heel groot kan worden!

Wat veroorzaakt nou toch die kietelige kriebels? Dat ligt aan het gitaarwerk op dit album. In de hoofdzaak wordt er getokkeld, de (hoge) noten worden kort gehouden maar lopen wel soepel in elkaar over. Het getuigd van goed onderlegd muzikantschap als je zo verfijnd weet te spelen, daarbij maakt het de sound van Annasaid zeer herkenbaar. Gelukkig is er af en toe wel plaats voor lang gerekte slag-akkoorden met net iets meer power. Verfijnd of niet, al te veel getokkel leidt al snel tot irritatie.

De keerzijde van een kraakhelder en steriel album als ‘Jua’ is dat er weinig plek is voor emotie. Op dat gebied heeft deze band dan ook nog terrein te winnen. Heel nu en dan (in het nummer ‘Hands’ bijvoorbeeld) wordt de zang dusdanig aangezet, dat het klinische gevoel wat naar de achtergrond verdwijnt. Hier neemt de spanning dan ook direct toe, daar waar de meeste songs, wat gevoel aangaat, redelijk mat zijn.

Grootste kracht van dit album zijn de harmonieën die Annasaid weet te produceren. Het is geweldig wanneer kabbelend gitaarwerk wordt verheven door een stuwende bas en lang gerekte vocalen. Het summum wordt bereikt wanneer ook de toetsen worden gebruikt, flink uitgespannen akkoorden hun heilzame werk doen. Gek genoeg valt de drums daarbij eigenlijk helemaal niet op, hoewel die toch stevig tekeer gaat. De nadruk ligt bij deze band meer op het melodische dan op het ritmische.

Annasaid heeft nog veel ruimte om zich te ontwikkelen, moet wel gezegd worden dat de band nu al een zeer hoog niveau heeft. Daarbij heeft deze band een heel eigen, originele, stijl van muziek maken. ‘Jua’ is een album dat om bewondering vraagt en daarnaast een hoop belooft voor de toekomst.

Good To Know…

Annasaid zal diverse podia in België en Nederland aandoen:

24 nov 2010, Ekko, Utrecht