Review: Lloyd Cole – Broken Record

« Review: Jamaica – No Problem | Hot Video Alert: Arcade Fire – Ready To Start »

Lloyd Cole And The Commotions brachten in de jaren ’80 drie redelijk succesvolle platen uit. Platen de zich kenmerkten door hun poëtische inslag. Sinds die tijd is Cole actief geweest in vele projecten en bracht hij ook solo nog enkele platen uit. De man heeft zijn sporen verdiend. Als antwoord op zijn song, ‘Are You Ready To Be Heartbroken’ schreef het Schotse Camera Obscuara het eerbetoon ‘Lloyd, I’m Ready To Be Heartbroken’.

De jaren ’80 liggen inmiddels ver achter ons maar Lloyd Cole is nog altijd actief. Onder het kleine indie label Tapete Records verschijnt van hem een nieuwe plaat: ‘Broken Record’. Lloyd heeft een diepe, donkere stem die het goed doet bij muziek die je weliswaar onder de noemer rock mag schikken, maar dan wel gelabeld als soft, melodisch en mijmerend. De kern is rauw, de verpakking subtiel.

Cole is woonachtig in het Amerikaans Massachusetts. Van muziek in de stijl zoals hij die maak, verwacht je eigenlijk ook dat die alleen maar uit Amerika kan komen, vandaar de term Americana niet waar? Toch komt de goede man uit Schotland. Dat hoor je niet terug uit wat de muzikale invloeden van Cole. Je hoort de typische western sound terug, maar ook die van de folk. Een ijzersterk nummer als ‘If I Were A Song’ blinkt uit in de simpele, sobere opzet, daar waar een ander hoogtepunt ‘Oh Genevieve’ heerlijk aanstekelijk en uitbundig is.

Cole is een muzikant met ervaring, dat hoor je terug op ‘Broken Record’. Het album drijft nooit te lang door op een bepaalde toonzetting. Er is afwisseling, een balans tussen uptempo en downtempo. Toch is het album in zijn geheel als lichtelijk melancholiek te beschouwen. Cole brengt ons liefdesliedjes die aan doen als overpeinzingen, zonder daarbij heel erg dramatisch te worden. Een trieste inslag gaat hand in hand met het gevoel voor schoonheid.

‘Broken Record’ is bij uitstek geschikt als soundtrack voor een intredende herfst. Dat klinkt misschien wat triest, maar dat is het niet. De herfst is namelijk een prachtig seizoen waarin erg veel gebeurt. Het verkleuren van de bomen bijvoorbeeld, wel nu, zo mooi is ‘Broken Record’ ook.

Meer horen van dit nieuwe album? Check de site van Tapete Records! (klik)